03 Aralık 2024, Salı

Çin Güncel Sanatı Pera Müzesi’nde

Çin Güncel Sanatı Pera Müzesi’nde

Farklı kuşaklardan 13 Çinli sanatçının eserlerini bir araya getiren “Mürekkepten Çin Güncel Sanatından Yorumlamalar” isimli sergi, Pera Müzesi’nde ziyaretçilerine kapılarını açtı. Küratörlüğünü Karen Smith’in yaptığı sergide yer alan farklı kuşaklardan 13 sanatçının mürekkep resim geleneğini günümüz sanatına taşıdığı eserleri, 11 Nisan – 28 Temmuz tarihleri arasında ziyaret edilebilir.

Pera Müzesi’ndeki “Mürekkepten: Çin Güncel Sanatından Yorumlamalar” sergisinde, mürekkebin temsil ettiği kültürel kimliğin kaynağı incelemeye alınıyor ve sanatçıların mürekkep tekniği ile yapılan resim geleneğinin özüne yönelik arayışlarına odaklanıyor. Çin’in farklı bölgelerinden 13 sanatçının 30’dan fazla eserinin bir araya getirildiği sergide; manzara, doğa ve kaligrafi konularına güncel bir bakışla yaklaşılıyor. Eserler; resim, fotoğraf, video ve yerleştirme gibi farklı alanlarda ele alınıyor. Çin kültürel mirası ile kendi sanatlarına yaptığı yansımaların üzerinden mürekkeple ilişki kuran sanatçılar arasında sergide Chen Guangwu, Chen Haiyan, Li Ming, Liang Wei, Luo Yongjin, Qiu Anxiong, Sun Yanchu, Tang Bohua, Xu Bing, Xu Hongming, Xing Danwen, Jian-Jun Zhang, Zhou Fan yer alıyor.

Sergiye eşlik eden yayın, küratör Karen Smith ile Victoria ve Albert Müzesi’nden araştırmacı Beth McKillop’un makalelerini bir araya getiriyor. Sergideki sanatçıların işleri hakkında konuşan Karen Smith, sanatçıların mürekkebe, form ve mekanın insan ile olan ilişkisini anlamanın bir yolu olarak ele aldığını, bu sayede; uygarlık tarihi boyunca Çin kültüründe önemli bir yere sahip olan mürekkeple ilgili gelecek olasılıklara da katkıda bulunduklarını aktarıyor. Smith’e göre sanatçılar, mürekkebi güncelleştirmenin yollarını ararken, seyirci ve dünya ile önemli bir köprü kuruyor.

Tarih boyunca mürekkep resmin evrimi

Kadim bir tarihe sahip olan mürekkep resmi, Çin kültüründe önemli bir yere sahiptir ve dünya görüşünü temsil etmektedir. Dünyayı algılama ve biçimlendirme olarak yorumlanan Çin mürekkep resimlerinde genellikle doğa soyutlamaları yapılmıştır. Su ve mürekkep kullanılarak yapılan bu resimlerde manzara, insan figürü, çiçek ve hayvanlar tüm saflığı ile yer alır. Çin mürekkep resimleri sadece kağıtların üzerinde değil, üretilen porselenlerin, ipek kumaşların ve yelpazelerin üzerinde de görülmektedir.

Başkan Mao’nun gerçekleştirmiş olduğu devrimle birlikte, Çin’in klasik mirasından yaşanan koğuşun ardından sanat hakkındaki dengeli görüşler 1980’lerin başlarında belirlenmeye başlamıştır. Son dönemlerde, Çin kültürünü güçlendirmek için yapılan çalışmalar doğrultusunda, yerli sanatsal formlara yönelik ilgide yaşanan artış, Çin halkının mürekkep resme olan ilgisini de olumlu yönde etkilemektedir.

Çinli sanatçılar, 1980’ler boyunca resim ve kaligrafi alanlarında cesurca deneylerde bulunmuş ancak, mürekkep resmi Batı sanatının yanında kendini kabul ettirememiştir. Bu alandaki en ilginç işler ise, 1950’lerde doğan sanatçıların kuşağında üretilmiştir. Karakterler, boyutlar ve malzeme kullanımı ile büyük bir değişime im atan bu sanatçıları, soyutlamaya yakın eserler üretmişlerdir. 2000’li yılların başından itibaren hızlı bir reform ve büyüme dönemine geçen Çin’de, sanat pazarı da gelişti. Böylece, Çin çağdaş sanatı hükümet politikalarıyla uyumlu bir şekilde kendine yeni bir alan açmıştır.

HABERE AİT RESİMLER

Editör: Buğurcan Baştuğ

Haber Yorumları

Habere Ait Yorum Bulunmamaktadır.

Yorum Yazın

CAPTCHA security code

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

yükleniyor
yukarı çık