Amerikalı ressam, yayıncı, film yapımcısı, kavramsal sanatçı ve pop art hareketinin dâhi ismi olan Andy Warhol, işlerinde seri üretimi, seri üretim nesnelerini sıkça kullanmıştır. 90 yıl önce doğan Warhol, New York City’deki stüdyosunda ürettiği popüler ikonografiyi keşfeden multimedya çalışmalarıyla tanınmış, 1960’lar ve 1980’ler arasında The Factory’de, Warhol, kültürel mirasın doğası ve sıradanlığı yaratabilecek nitelikler hakkında derinden düşünmüştü. Dada akımının öncüsü Marcel Duchamp’dan yola çıkan Andy Warhol, ticari reklamlardan sıradan ev ürünlerine, her şeyde sanat eserleri gördü. Zengin ve ünlülerin çektiği fotoğraflarında ise, özünün özünü yakaladı.
Herkes 15 dakika boyunca ünlü olacak
Andy Warhol’un 1962 tarihli ünlü Campbell’s Çorba Kutuları’nın yanı sıra, Marilyn Monroe ve Elvis Presley’nin baskıları ve yapımcılığını yaptığı The Velvet Underground adlı müzik grubu ile sürekli gelişen 21. yüzyıl medya manzarasını önyargısız olarak öngören ve bunu en iyi “Gelecekte herkes 15 dakika boyunca dünyaca ünlü olacak.” sözü ile anlatmıştır.
Zaman geçtikçe, televizyonun ve sosyal medya çağının önceliği olan sanatçı, yaşamların, yeteneklerin ya da yokluğun tadına varabilen, anlık ve atılmış ürünlerin üretim çizgisi için gelecekteki ihtiyacı önceden tahmin etmişti. Yıldızlık, ucuz, mevsim modası gibi kısa ömürlü ve tek kullanımlık oldu. Magazin ve paparazzi ile tanışan Andy Warhol, medyanın yeni için olan acımasız iştahını fark etti. Andy Warhol’un öngörerek söylediği söz, bugünün medyasında tüm kapsamı ile yaşanmaktadır.
Yıldızlık şansı için halk evlerinden çıktı
Televizyon’da yayınlanan yetenek ve benzeri yarışma programları sayesinde pek çok halk kısa dönemli ünlü olmaya başladı. Tüm dünyada Biri Bizi Gözetliyor tarzındaki yarışmalara katılan yarışmacılar, kısa süreli de olsa ünlenerek, günlük hayatları ile izleyicinin evine konuk oldu. Yarışma bitse bile kısa dönemli ünlü olarak yaşadılar. Andy Warhol’un kehanetinde olduğu gibi, halk evlerinden çıktı ve O Ses Türkiye, Yetenek Sizsiniz, Pop Idol, The X Factor gibi programlarda yıldızlık şansı yakalamak için hakemler önünde seçmelere katıldı.
Öte yandan, televizyonda yayınlanan yarışmalara katılmayanlarda sosyal medyadaki gelişen olanaklarla oldukları yerden kısa süreli ünlü olmaya başladılar. İnternet üzerinden YouTube, Instagram, Facebook ve Twitter'da paylaşılan videolar, fotoğraflar, web kamerası ya da telefonla yapılan canlı yayınlar gibi olanakları kullanarak Andy Warhol’un, gelecekte herkesin 15 dakika ünlü olacağı kehanetini gerçekleştirmiş oldular.
Editör: Buğurcan Baştuğ
Haber Yorumları
Yorum Yazın
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.