Bugün tüm Türkiye'de 18 Mart Çanakkale Zaferi'nin 106. yıl dönümü coşkuyla kutlanıyor. Türk Yıldızları, Çanakkale Zaferi'nin 106. yıl dönümünü Twitter hesabından yaptığı paylaşım ile kutladı.
"Çelikten ordularla gelenler, etten ve kemikten duvarlar buldular... 18 Mart Şehitleri Anma Günü ve Çanakkale Deniz Zaferi’nin 106'ncı Yıldönümü kutlu olsun!"
Türk Hava Kuvvetleri bünyesinde bulunan ulusal akrotim ekibi Türk Yıldızları
Türk Yıldızları'nın resmi web sitesinden edinilen bilgilere göre tarihçeleri:
1911'den Türk Yıldızlarına
Çift Başlı Kartal Figürü Orta Asya Türk inancına göre, insanlara gökyüzü ve yeryüzü yolculuklarında refakat eden koruyucu varlıklar kuş şeklindedir. Koruyucu ruhu simgelediği kabul edilen bu motif, aynı zamanda güç, asalet ve egemenlik sembolü olarak da kullanılmıştır. Türkler kılıç kabzalarında bozkurt, at ve çift başlı kartal kabartma figürlerini kullanmışlardır.
Kartalın, özellikle çift başlı olarak kullanıldığında, birleşerek artmış gücü temsil ettiğine inanılmaktadır. Kartal başlarının birinin sınırsız geçmişe, diğerinin ise sonsuz geleceğe baktığına ve Anadolu'nun konumu itibarı ile Doğu’nun ve Batı’nın hâkimiyetini temsil ettiğine inanılır. Türk Hava Kuvvetlerinin sembolü de tek başlı Anadolu Selçuklu kartalıdır.
Kuruluşundan Bugüne Türk Hava Kuvvetleri ve İlk Akrobasi Çalışmaları
1911 yılında kurulan Türk Hava Kuvvetleri kendini ardı ardına yaşanacak olan savaşların içinde bulur. Balkan Savaşları ile başlayan bu süreç, 1’inci Dünya Savaşı ve Kurtuluş Savaşı ile devam eder. Türk havacıları; 1’inci Dünya Savaşı'nda Galiçya’dan Yemen'e ve oradan da Kafkasya'ya kadar uzanan geniş alanda önemli görevler üstlenirken, Mustafa Kemal ATATÜRK önderliğinde başlayan ve zaferle sonuçlanan Kurtuluş Savaşı'nda da önemli başarılara imza atar. Görevlerini yapmanın yanı sıra, gelişmek, dünya standartlarına erişmek ve bunun için de çok hızlı yol kat etmek zorunda olan Türk Hava Kuvvetlerindeki akrobasi tarihi de kuruluşundan çok kısa bir süre sonra 1914'te başlar...
Pilot Teğmen Fazıl Bey'in, 5 Mart 1914'te 400 m irtifada viril yapmayı başarmasının ardından diğer pilotlar da çeşitli akrobasi hareketleri denerler. Türk Hava Kuvvetleri, Cumhuriyet döneminde yeniden yapılanmaya başlayacak ve üstün başarılara imza atacaktır. Nitekim 1 Temmuz 1932'de havacı personel ayrı bir muharip sınıf hâline gelecek ve 1933'ten itibaren Türk havacıları, havacılığın sembolü olan mavi renkli üniformaları giymeye başlayacaktır. 1923 sonrası atılımlar hızla devam ederken, 1940'lı yıllarda uçak sayısı 500'e ulaşacak ve 31 Ocak 1944 tarihinde de hava birlikleri tek bir komuta altına toplanarak Türk Hava Kuvvetleri Komutanlığı kurulacaktır.
Türk Hava Kuvvetlerinde İlk Toplu Akrobasi Çalışmaları
Akrobasi konusunda dünya havacılık tarihinde kısa zamanda yerini alan Türk Hava Kuvvetleri bünyesindeki ilk resmî akrobasi çalışmaları 1926 yılında Hava Harp Okulu (Uçuş Okulun) da başlar. Uçuş öğretmeni Pilot Teğmen Enver Akoğlu başkanlığında oluşturulan, aralarında Pilot Teğmen Tekin Arıburun’un da bulunduğu bu grup son derece başarılı çalışmalar gerçekleştirir.
Türk Havacılık Tarihinde Önemli bir Değişim: Pervaneli Uçaklardan Jetlere..
Türkiye'nin NATO üyesi olduğu 1952 yılından sonra Türk Hava Kuvvetlerindeki modernizasyon çalışmaları daha da hızlanır ve kısa sürede pervaneli uçakların yerini jet uçakları almaya başlar. 1950'li yıllar jet uçaklarının teçhiz edilmeye başladığı yıllardır. Bu tarihlerde kurulan 191’inci, 192’nci ve 193’üncü filolar Türkiye'nin ilk jet filolarıdır. Milleti için gurur kaynağı ve Türkiye'de barışın sürekliliğinin teminatı olan Türk Hava Kuvvetlerinde tim hâlinde yapılan akrobasi gösterileri bu yıllarda başlar.
Türk Hava Kuvvetlerinde İlk Akrotim
Türk Hava Kuvvetleri bünyesinde, günümüzdeki modern ve ileri teknolojideki havacılık anlayışına uygun nitelikteki ilk akrotim; Millî adıyla, jet dönemine geçilmesinin hemen ardından 1952 yılında kurulur. Türk Hava Kuvvetlerinin ilk jet üssü olan Balıkesir 9’uncu Hava Üs Komutanlığında kurulan bu akrotim, F-84 G Thunderjet uçaklarını kullanmıştır.
1952-1962 yılları arasında faaliyet gösteren Millî çağrı adlı bu ilk tim önemli başarılara imza atmıştır. Türkiye'de çok sayıda uçuş gösterisi yapan Millî; yurt dışında da (İtalya ve Belçika gösterileri) ile adından söz ettirmeyi başarmıştır.
Türk Hava Kuvvetlerinde İkinci Akrotim
Eskişehir 4’üncü Hava Üs Komutanlığında 1955 yılında kurulan ikinci timin çağrı adı UÇAN KUĞULAR'dır. Kırmızı beyaz renklere boyanmış ve burun kısımlarına kuğu motifi işlenmiş F-86 E Sabre uçaklar kullanan bu akrotim, faaliyetlerine 10 yıl süreyle devam etmiştir. Uçan kuğular 1964 yılında yaptığı dokuzlu ve on ikili gösteriler ile Türk ve dünya havacılık tarihinde önemli bir yer kazanmıştır.
Türk Hava Kuvvetlerinde Üçüncü Akrotim
Türk Hava Kuvvetlerinde Üçüncü Akrotim Diyarbakır 8’inci Hava Üs Komutanlığında 1957 yılı sonlarına doğru kurulan AKREP çağrı adlı akrotim 1959 yılına dek faaliyetlerini sürdürmüştür. Kullanılan uçak tipi F-84 G olan akrotim, yurt içi ve yurt dışında (Pakistan) çeşitli gösterilere katılmıştır.
Türk Hava Kuvvetlerinde Dördüncü Akrotim..
Yarasalar çağrı adını taşıyan bu akrotim 1964 yılında Merzifon 5’inci Ana Jet Üs Komutanlığında kurulmuştur. Uçak tipi F-86 E Sabre olan ve siyah-beyaz renklere boyanmış özel bir motif taşıyan uçaklara sahip bu akrotim, iki yıl süreyle faaliyet göstermiş, beşli, dokuzlu ve on ikili akrobasi gösterileri yapmıştır.
Türk Hava Kuvvetlerinde Beşinci Akrotim..
1966 yılında kurulan ve 1966'dan 1971'e kadar KARTAL ÇAĞRI adıyla anılan bu akrotim, 21 Mayıs 1971'de timde görevli Hv. Plt. Ütğm. Coşkun TURAN’IN görev uçuşunda şehit olmasından sonra COŞKUN ÇAĞRI adını almıştır.Bandırma 6’ncı Ana Jet Üs Komutanlığında kurulan akrotimin uçak tipi F-5 A Freedom Fighter'dır. COŞKUN ÇAĞRI adlı akrotim Türkiye'de ve dünyada (1971 İtalya) uçuş gösterileri yapmıştır.
Türk Hava Kuvvetlerinde Altıncı Akrotim..
1971 Malazgirt Zaferi'nin Dokuzyüz'üncü Yıl Dönümü kutlamalarında uçuş gösterileri yapmak amacıyla 1971 yılında Merzifon 5’inci Ana Jet Üs Komutanlığında kurulmuştur. Sadece bu tören için oluşturulan akrotimin uçak tipi F-5A (Freedom Fighter)'dır.
YEDİNCİ AKROTİM: TÜRK YILDIZLARI...
Türk Hava Kuvvetlerinde Yedinci Akrotim Türk Yıldızları Doğuyor
1972 yılından 1992 yılına kadar, Hava Kuvvetleri Komutanlığında devamlı olarak faaliyet gösterecek nitelikte akrotim teşkil edilmemiştir. Akrobasi hareketleri eğitim uçuşları içinde icra edilmiştir. 1972 yılından 1992 yılına kadar geçen yirmi yıl süresince sadece akrotim niteliği taşıyan hava gösterileri yapılmamış, bunun yerine çeşitli törenlerde kısıtlı sayıda akrobasi hareketlerini içeren hava gösterileri düzenlenmiştir.
20 yıllık bir aradan sonra tekrar bir akrotim ekibi oluşturma kararı alan Türk Hava Kuvvetleri, 20’nci Hava Kuvvetleri Komutanı Orgeneral Halis BURHAN’ın direktifleri doğrultusunda akrotim kurulması çalışmalarına başlamıştır. 3’üncü Ana Jet Üs 132’nci Silah Taktikler ve Standardize Filo Komutanlığı bünyesinde bir akrotim kurulması için 11 Eylül 1992 tarihinde onay alınmış, dörtlü NF-5 kolundan oluşacak şekilde bir akrotimin kurulması emri 7 Kasım 1992 tarihinde yayımlanmış ve 25 Aralık 1992 tarihinde dört NF-5 Uçağı ile eğitimlere başlanılmıştır.
’Türk Yıldızları’ adı verilen akrotim, ilk gösterisini dört NF-5A/B Freedom Fighter Uçağı ile 18 Haziran 1993 tarihinde 4’üncü Ana Jet Üs Komutanlığı Akıncı/Ankara’da icra etmiştir. Bu gösterinin ardından ‘Filo’ statüsü kazanan Türk Yıldızları, ‘Dünyanın En Genç Süpersonik Akrotimi’ olarak adından söz ettirmeyi başarmıştır. Ağustos 1993’te 1’inci Hava İkmal Bakım Merkez Komutanlığında NF-5A/B Uçakları üzerinde tadilat ve boyama faaliyetleri başlatılmıştır. Yine bu süreçte beşli ve altılı kol uçuşu eğitimlerine başlanmıştır. Türk Yıldızları’na tahsis edilen 9 NF-5A ve 1 NF-5B Uçağı üzerindeki tadilat ve değişiklikler Temmuz 1994’te tamamlanmıştır.
Türk Yıldızları Akrotimi’nin Türk halkına tanıtımı, aynı zamanda ilk 6’lı gösterinin de gerçekleştirildiği 5 Ekim 1994 tarihinde 8’inci Ana Jet Üs Komutanlığı/Diyarbakır ve 29 Ekim 1994 Cumhuriyet Bayramı törenlerinde gerçekleşmiştir. Türk Yıldızları Akrotimi’nin ilk 7’li [yedi uçaklı] gösterisi ise Distant Thunder-95 Tatbikatının 20 Nisan 1995 tarihinde yerli ve yabancı konukların katılımı ile yapılan Seçkin Gözlemci Günü’nde 1’inci Ana Jet Üs Komutanlığı/Eskişehir’de gerçekleştirilmiştir. Türk Yıldızları’nın 100’üncü gösterisi 29 Ekim 2000 tarihinde Cumhuriyet Bayramı kutlamaları kapsamında Atatürk Kültür Merkezi’nde [AKM, Ankara] sergilenmiştir. 2003 yılında gösteri etkinliğini artırmak amacıyla başlatılan sekiz uçaklı ilk gösteri 30 Mart 2004 tarihinde 3’üncü Ana Jet Üs Komutanlığı/Konya’da yapılmıştır.
Halen envanterinde modernize edilmiş 10 adet NF-5A 2000 ve 6 adet NF-5 2000 Freedom Fighter Uçağı bulunan ve çağrı adı ‘Türk Yıldızları’ olan 134’ncü Akrotim Filo Komutanlığı, 2018 yılı itibarıyle; yurt içinde 96 farklı il ve ilçede 370, yurt dışında ise 24 farklı ülkede 143 olmak üzere toplam 513 gösteri icra etmiştir. Türk Yıldızları, 200’üncü gösterisini 3 Temmuz 2004 tarihinde Rize’de, 300’üncü gösterisini 5 Ağustos 2008 tarihinde Florennes/Belçika uluslararası hava gösterilerinde, 400’üncü gösterini ise 15 Kasım 2012 tarihinde Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti [KKTC]’nde [Girne], 500'ncü gösterisini Büyük Taarruzun 96'ncı yılı kutlamalarında Afyonkarahisar'da gerçekleştirmiştir. Halen 6/8 uçakla gösterilerine devam etmekte olan "Türk Milletinin Cesur Kanatları" görevlerini bünyesindeki 7 pilot, 6 filo yer ekibi ve 38 bakım personeli ile sürdürmektedir.
Türk Yıldızları’nın hâlihazırda Yüksek, Alçak ve Flat olmak üzere üç ayrı gösteri paketi bulunmaktadır. Yüksek Gösteri Paketi; bulut alt tavanının yer seviyesi +9.000 feet [3.000m], Alçak Gösteri Paketi yer seviyesi +4.000 feet [1.300m], Flat Gösteri Paketi ise yer seviyesi +1.000 feet [300m] olması durumunda uçulmaktadır. Yüksek ve Alçak Gösteri Paketlerinde ana kol ve soloların performanslarından oluşan hareketler sergilenirken, Flat Gösteri Paketi değişik kol düzenlerinden oluşan pasaj geçişleri şeklinde uçulmaktadır. İki uçak arasındaki mesafenin 3 feete [1m] kadar indiği hava gösterileri sırasında pilotlar toplu hareketlerde 5,5-6G civarı, solo hareketlerde ise uçağın limiti olan -3/+7.33G arası kuvvete maruz kalmaktadırlar. 200 knot ile 520 knot [370km/s ile 960km/s] arası süratlerde icra edilen hava gösterilerinde hareketler tamamen manuel olarak pilotların psikomotor yetenekleri denilen el, ayak koordinasyonu, göz kontrolü ve muhakemesi ile yapılmaktadır.
TÜRK YILDIZLARI AKROBASİ TİMİ'NİN AMACI
"Türkiye Cumhuriyeti’ni temsil etmektir.
Türk Silahlı Kuvvetleri’ni tanıtmaktır.
Türk Hava Kuvvetleri’nin disiplin ve etkinliğinin anlatılmasına katkıda bulunmaktır.
Türk halkının silahlı kuvvetlere olan güven duygusunu pekiştirmek ve gençlerin havacılığa olan sevgisini artırmaktır."
NİÇİN ÇOK ÖZEL ?
"Dünyada sekiz süpersonik savaş uçağıyla gösteri yapan ilk akrotim olduğu için,
24 Ağustos 2001 tarihinde Bakü/Azerbaycan’da gerçekleştirdikleri; bir milyondan fazla seyircinin izlediği gösterileri ile bu alanda bir rekora sahip olduğu için,
Türk Hava Kuvvetleri ve Türk Silahlı Kuvvetleri adına Türkiye Cumhuriyeti’ni temsilen kurulan tek akrotim olduğu için, ÇOK ÖZELDİR..."
Editör: Haber Merkezi
Haber Yorumları
Yorum Yazın
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.