Neler oluyor? Dünyanın dört bir yanından internet kesildi, bilgisayarlar çöktü!
Dünya genelinde, Windows PC'lerle bağlantılı küresel internet kesintilerinden etkilenen bankalar, havayolları ve medya kuruluşlarından kesinti raporları geliyor. Sadece yurt dışındaki değil ülkemizdeki şirketler de Windows bilgisayarların çökmesinden etkilendi.
Windows iş istasyonlarıyla bağlantılı yaygın kesinti Sky News UK, Melbourne Havaalanı ve Thameslink dahil olmak üzere büyük şirketleri etkiledi. Edinilen bilgilere göre; bankalar, havayolları, telekomünikasyon şirketleri, TV ve radyo yayıncıları ve süpermarketler de dahil olmak üzere işletmeler, dünya genelinde Windows iş istasyonlarında mavi ekran ölüm hata ekranlarının görülmesinin ardından çevrimdışı oldu.
Siber güvenlik firması Crowdstrike'ın subreddit'indeki kullanıcılar Hindistan, Amerika Birleşik Devletleri ve Yeni Zelanda'daki sorunları bildirdi.
Birleşik Krallık'taki Sky News, Cuma sabahı yayının kapalı olduğunu bildirdi ve Sky News spor sunucusu Jacquie Beltrao X'te şunları yazdı: “Açıkçası yayında değiliz - deniyoruz.”
Melbourne havalimanı, müşterilerine “bazı havayollarının check-in işlemlerini etkileyen küresel bir teknoloji sorunu yaşadığını” ve yolculara “check-in için biraz daha fazla zaman ayırmalarını” tavsiye etti.
Büyük bir İngiliz tren şirketi, “yaygın internet bağlantısı sorunları” yaşadığı için yolcuları kesinti beklemeleri konusunda uyardı. Govia Thameslink Railway'in dört markası – Southern, Thameslink, Gatwick Express ve Great Northern – sosyal medya üzerinden paylaşımda bulundu: “Şu anda tüm ağımızda yaygın BT sorunları yaşıyoruz.' BT ekiplerimiz sorunun temel nedenini belirlemek için aktif olarak araştırma yapıyor. “Belirli noktalarda sürücü diyagramlarına erişemiyoruz, bu da özellikle Thameslink ve Great Northern ağlarında kısa süreli iptallere yol açıyor.
“Ayrıca, gerçek zamanlı müşteri bilgi platformlarımız da dahil olmak üzere diğer önemli sistemler de etkilenmiştir.
“Mümkün olduğunda ek güncellemeler sağlayacağız. Bu arada, lütfen seyahat etmeden önce yolculuğunuzu düzenli olarak kontrol edin.” denildi.
Avustralya'daki kullanıcılar Cuma günü öğleden sonra erken saatlerde sorunları bildirmeye başladılar ve iş istasyonlarından kilitlendiklerini belirtirken, Avustralya bankacılık uygulamaları ve süpermarket sistemleri de etkilendi.
Avustralyalı yayıncılar Australian Broadcasting Corporation ve Sky News, bu nedenle yayın güçlükleri yaşadıklarını doğruladı.
Avustralya'nın ulusal yayın kuruluşu çalışanlarına gönderilen ve Guardian Australia tarafından görülen bir e-postada, ülke genelindeki Windows terminallerinde mavi ölüm ekranları yaşandığı ve bunun bazı TV stüdyoları ve radyo stüdyolarında sorunlara neden olduğu belirtildi.
Crowdstrike, mavi ölüm ekranlarının birden fazla yerde gözlemlendiğini ve nedeninin şu anda araştırılmakta olduğunu bildirdi. Şirket, bir destek bildirimine göre, sorunun Falcon Sensor ürünüyle ilgili olduğunu ve mühendislik ekiplerinin sorunu çözmek için çalıştığını söyledi.
Şirket daha sonra mühendislerin sorunu bir içerik dağıtım sorunu olarak tespit ettiklerini ve değişiklikleri geri aldıklarını bildirdi.
Sadece yurt dışındaki değil ülkemizdeki şirketler de Windows bilgisayarların çökmesinden etkilendi. Türk Hava Yolları Basın Müşaviri Yahya Üstün yaptığı açıklamada dünyada havacılık da dahil farklı sektörden birçok şirketi etkileyen yazılım kaynaklı bir problem yaşandığı tespit edildiğini ve kısmi olarak etkilenen operasyonlarındaki bu sorunun giderilmesi için gerekli aksiyonlar alındığını dile getirdi. Trendyol ise satıcılarına ilettiği bir bildirim ile satıcı panelinde yer alan belirli ekranlarda hatalar alınabileceğini aktardı. DenizBank'ın web sitesi de çökmüş durumda.
Söz konusu krizin uzun zamandır karşımıza çıkan en büyük bilişim teknolojileri problemi olduğunu söylemek yanlış olmayacaktır. Şu an için Microsoft veya CrowdStrike tarafından konu ile ilgili herhangi bir açıklama paylaşılmadı.