17. yüzyılın kadın sanatçısının eserine 4,8 milyon dolar

Londra’daki National Gallery, 17. Yüzyıldan kalma başarılı bir kadın sanatçının eserini 4,8 milyon dolar karşılığında koleksiyonuna kattı.

Beşiktaş Medya Grup

Sanat tarihine baktığımızda, erkek sanatçıların ön plana çıktığını görsek de, önemli işler üretmiş yetenekli kadın sanatçılarında olduğu görülüyor. Bu ayın başlarında, Londra’daki National Gallery, Barok ressamı ve Caravaggio ardıllarının en başarılılarından birisi olan İtalyan kadın ressam Artemisia Gentileschi’nin “Self Portrait as St Catherine of Alexandria” adlı tablosunu 3.6 milyon pound karşılığında koleksiyonuna kattığını duyurdu.

İtalyan Barokunun en tanınmış kadın sanatçısı olan Artemisia Gentileschi, 2011’de Milano’da ve 2016’da da Roma’da kişisel sergilere konu oldu ve olağanüstü yaşam hikayesi ile feminist sanat tarihinin belirlenmiş bir metni özelliğini kazandı.

Kalıpları yıkan kadın ressam

1593’te Roma’da doğan Artemisia Gentileschi, kadın olduğu için sanat okullarında eğitim alamamış ancak, ressam babası Orazio Gentileschi tarafından yetiştirilmiştir. O dönemlerde kadınlar için anatomi çalışmaları ve nü çizimler uygun görülmüyordu ve bu nedenle kadın ressamlar natürmort çalışmaları yapıyorlardı. Fakat Artemisia Gentileschi, tüm bu katı görüşlerin karşısında duran isim oldu. Resimlerinde ele aldığı mitolojik ve dinsel konularda figürlerini çıplak resmediyordu.

1611 yılında Artemisia, ressam babası Orazio Gentileschi ile birlikte çalışan sanatçı Agostino Tassi tarafından tecavüze uğradı.  Babası, Tassi’yi şikayet etse de bir sonuç alamadılar. Artemisia bu yaşadığını sanatında kullanmaya başladı ve İncil’de yer alan Judith öyküsünü defalarca resmetti. Daha sonraları ressam Pietro Antonio Satiattesi ile evlenerek Floransa’ya taşınan Artemisia, sanat çalışmalarına burada devam ederek Medici ailesinin de dikkatini çekti.

1615-1618 yılları arasında Floransa'da boyanmış olan kendi portresinde, Artemisia‘nın demir sivri uçlu çivili bir tekerleğe yaslanmış olduğunu görülüyor.  Ulusal Galeri'deki İtalyan, İspanyol ve Fransız 17. yüzyıl tablolarının küratörü Letizia Treves,  “Artemisia uzun zamandır eserlerinin koleksiyonumuzdan eksik olduğu bir sanatçı olarak tanımlanmıştı” diyor.

Ancak ziyaretçiler, Artemisia’nın otoportresini gelecek yıl ücretsiz olarak görebilecekler.